Mahogany Yachting Society

Taustatietoa

TAUSTATIETOA KLASSIKKOREKISTERIIN JA K-MERKINTÄÄN

Klassisille veneille tarkoitettu Klassikkorekisteri sekä kulttuurihistoriallisesti merkittäville veneille tarkoitettu K-merkintä on saatettu alulle ja käytännön kartoituksesta, sekä rekisterin ylläpidosta vastaa Mahogany Yachting Society MYS ry/rf. MYS tekee asiassa yhteistyötä Museoviraston sekä Forum Marinumin kanssa.

Pitkän ajan suunnitelma on saattaa rekisterissä olevien veneiden tiedot osaksi Museoviraston ylläpitämää rekisteriä. Klassikkorekisteri ja K-merkintä hakemukset käsittelee nimetty asiantuntijalautakunta, jossa on erikoisosaamista liittyen veneenrakennukseen, veneensuuunnitteluun, purjevenetietoon, moottorivenetietoon, entisöintiin, kulttuuriperinnön säilyttämiseen, historiaan, julkaisutoimintaan, valokuvaukseen ja näyttelytoimintaan.

Asiantuntijalautakunta sekä lautakunnan puheenjohtaja on päätetty ja ne valitaan aina 2 vuodeksi kerrallaan. Myös asiantuntijalautakunnan, eli K-raadin, toimintamalli on sovittu ja valintakriteerit päätetty sekä Klassikkorekisteriin ja K-merkintään.

Kartoitus aloitettiin syksyn 2012 aikana ja vuoden 2012 lopussa oli vastaanotettu jo noin 50 veneen hakemukset joista noin puolet purjeveneitä ja puolet moottoriveneitä. Asiantuntijaraati käsitteli hakemukset vuodenvaihteen jälkeen ja ensimmäiset Klassikkorekisteritodistukset ja sekä ensimmäinen K-merkintä myönnettin Vene 13 Båt –messujen yhteydessä MYS:n osastolla. Katso kuvia messuilta kohdasta TOIMINTA – KUVIA TAPAHTUNEESTA – MYS Vene 13 Båt messuilla.

Suomen ensimmäinen K-merkintä myönnettiin messuilla vuonna 1929 Åbo Båtvarfin rakentamalle ainutlaatuiselle moottoriveneelle Experiment Snabbgående Motorbåtin omistajalle. Ensimmäiset Klassikkorekisteritodistukset myönnettiin v. 1968 rakennetun Louhen omistajalle sekä 30-luvulla rakennetun Eetu Seppälän moottoriveneen omistajalle. Kaikille rekisteriin hyväksyttyjen veneiden omistajille luovutetaan Klassikkotodistus ja K-merkityille veneille K-merkintätoditus.

Aiemmin K-Raati teki periaatepäätöksen, että projektien hakemuksia ei käsitellä, vaan näiden hakemukset käsitellään vasta sitten kun kunnostus ja entisöinti on valmis.

Klassikkorekisterille sekä K-merkinnälle on suunniteltu omat logot ja logojen suunnittelusta on vastannut Peter Bange. Nämä logot ovat todistuksissa sekä viireissä.

K-raati kokoontuu 2-3 kertaa vuodessa, vähintään kerran keväällä ja syksyllä. Asiantuntijaraati toivoo paljon hakemuksia ja kaikkia klassikkoveneiden omistajia toivotaan tutustumaan valintakriteereihin, sekä lähettämään hakemuksia rekisteriin. Syksyyn 2015 mennessä K-Raati oli kokoontunut jo 10 kertaa ja käsitellyt saapuneita hakemuksia. Syksyn 2015 kokouksessaan K-Raati hyväksyi 10 uutta venettä Klassikkorekisteriin, sekä K-merkintä myönnettiin 4:lle veneelle. Syksyn 2015 kokouksen veneiden hyväksynnän jälkeen Klassikkorekisterissä on nyt 172 venettä, joista K-merkintä on myönnetty 28:lle veneelle.

Klassikkorekisteriin hyväksytyt veneet sekä K-merkityt veneet ovat nähtävillä MYS:n nettisivuilla kohdassa K-REKISTERI / Klassikkorekisterin veneet.