K-MERKINTÄ

Ohessa on esitetty kaikki veneet, joille on myönnetty K-merkintä merkiksi kulttuurihistoriallisesta veneestä. Purjeveneet on esitetty ensin ja sitten moottoriveneet. Kuvien alla on jokaisen veneen osalta K-Raadin perustelu miksi vene on Suomelle kulttuurihistoriallisesti merkittävä.

Veneen tyyppiSK55
PurjenumeroFIN-1
NimiUrsula
SuunnittelijaGösta Kynzell
VeistämöKristiinankaupunki
Rakennusvuosi1922

SK55 Ursula - K-merkinnän perustelu

Ursulan historia on kattavasti tallennettu mukaanlukien siihen liittyvät henkilöt. Harvinainen, ainoa Suomessa rakennettu suuri saaristoristeilijä, joka säilynyt Suomessa. Myös alkuperäinen sisustus on säilynyt.

Veneen tyyppiSK55
PurjenumeroFIN-3
NimiGun
SuunnittelijaErik Salander
VeistämöArvid Johansson
Rakennusvuosi1911

SK55 Gun - K-merkinnän perustelu

Suomen vanhin purjehtiva saaristoristeilijä, jossa on paljon alkuperäistä ja jonka kunnostuksissa pyritty alkuperäisyyden säilyttämiseen.

Veneen tyyppiSK55
PurjenumeroFIN-2
NimiMayflower
SuunnittelijaTore Holm
VeistämöHolms Yachtvarv, Gamleby
Rakennusvuosi1919

SK55 Mayflower - K-merkinnän perustelu

Tunnetun suunnittelijan erittäin onnistunut luomus 1920-luvun merkittävään kilpapurjehdusluokkaan. Mittava, ja menestyksekäs kilpapurjehdushistoria. Vene on erittäin tunnettu Ruotsissa, jossa sillä voidaan sanoa olevan yhteisöllistä merkitystä klassikkoveneilijöille. Suuremmat, varsinkin männystä rakennetut saaristoristeilijat ovat harvinaisia. Vene on korjattu Suomessa erittäin huolellisesti. Historia ja korjaukset on hyvin dokumentoitu.

Veneen tyyppi8 mR
PurjenumeroFIN-6
NimiVågspel
SuunnittelijaBirger Slotte
VeistämöWilenius Båtvarv
Rakennusvuosi1943

8 mR Vågspel - K-merkinnän perustelu

Vågspel on viimeinen suomalaiselle tilaajalle rakennettu kahdeksikko. Tilaaja oli aikansa menestyksekäs purjehtija ja HSS:n entinen kommodori Arthur E. Nikander. Vågspel on myös ainoa Birger Slotten suunnittelema kahdeksikko. Vågspel on voittanut sekä Sinebrychoffin pokaalin 1946 että Coppa d’Italian 1950. Vågspel on purjehtinut ja kilpaillut Suomessa yhtäjaksoisesti pientä poikkeusta lukuun ottamatta 1960-luvun alkuvuosina. Tunnettu laajasti niin purjehtijoiden kuin vanhojen saaristolaisten keskuudessa. Vågspelissä on alkuperäinen kansisuunnitelma, edelleen puutakila ja muutenkin varsin lähellä alkuperäistä asuaan.

Veneen tyyppi8 mR
PurjenumeroFIN-14
NimiKatrina
SuunnittelijaGösta Kyntzell
VeistämöWilenius Båtvarv, Porvoo
Rakennusvuosi1939
KuvaJorma Rautapää

8 mR Katrina - K-merkinnän perustelu

Tunnetun suunnittelijan Gösta Kyntzellin suunnittelema ja Porvoossa Wileniuksen telakalla rakennettu kahdeksikko. Ainoa suunnittelijansa piirtämä kahdeksikko-luokan vene, joka suunniteltiin laivanvarustava Curt Mattssonille, joka oli merkittävä kahdeksikkopurjehduksen edistäjä, joka teetti itselleen kaiken kaikkiaan kolme 8 mR-luokan venettä. Viimeisissään remonteissa palautettu alkuperäisen Kyntzellin piirustusten mukaiseksi kansirakenteiltaan ja ruffiltaan.

Veneen tyyppi6mR
PurjenumeroFIN-43
NimiWire
SuunnittelijaGösta Kyntzell
VeistämöWilenius Båtvarv, Porvoo
Rakennusvuosi1938

6mR Wire - K-merkinnän perustelu

Wire on täysin suomalainen alkuperältään, maineikkaan Wileniuksen telakan veistämä ja tunnetun Gösta Kyntzellin onnistuneimmista konstruktioista. Eräs Suomen parhaiten menestyneistä kuutosista ennen 50-lukua. 1939 Wire edusti Suomea Helsingin Kultapokaalipurjehduksessa Suomen nopeimpana kuutosena. Historia kattavasti tunnettu ja vene entisöity rakenteiltaan mahdollisimman tarkkaan alkuperäisten piirustusten mukaisiksi.

Veneen tyyppiInt 5.5m
PurjenumeroL-6, S-45
NimiSkylark
SuunnittelijaJarl Lindblom
VeistämöTurun Veneveistämö Oy n:o 4073
Rakennusvuosi1951

Int 5.5m Skylark - K-merkinnän perustelu

Vene edustaa erittäin hyvin 5.5m-luokan alkuperäistä tyyppiä ja myös suunnittelija Jarl Lindblomin työn erityispiirteitä. Skylark on yksi viimeisistä Turun veneveistämön rakentamista veneistä. Veneen historia on kattavasti tiedossa, mm tilaaja Gilbert von Rettig ja Rettigin suvulla oli merkittävä vaikutus Turun alueen purjehduskulttuurin kehitykselle. Myös veneen toinen omistaja Robert Jansson oli 5.5m-luokan kehitykselle merkityksellinen henkilö. Entisöity erittäin laadukkaasti tavoitteena palauttaa vene mahdollisimman lähelle alkuperäistä tilaa. Vene on palautettu alkuperäisiin mittoihinsa ja rakenteiden korjauksissa on käytetty alkuperäistä vastaavia menetelmiä ja rakenteita.

Veneen tyyppiInt 5m
PurjenumeroFIN-5
NimiGhita
SuunnittelijaGunnar L. Stenbäck
VeistämöÅbo Båtvarf AB
Rakennusvuosi1937

Int 5m Ghita - K-merkinnän perustelu

Tunnetun suomalaisen suunnittelijan, sekä suomalaisen veistämön hienossa ja hyvin alkuperäisessä kunnossa oleva vitonen. Edustaa luokkansa parhaimmistoa.

Veneen tyyppiMeriristeilijä
PurjenumeroOR L-35
NimiAura
SuunnittelijaJarl Lindblom
VeistämöWileniuksen telakka, Porvoo
Rakennusvuosi1963

Aura - K-merkinnän perustelu

Hyvin säilynyt ja paljon alkuperäistä. Tunnetun suomalaisen suunnittelema ja Wileniuksen telakan veistämä. Mielenkiintoinen historia ollen ”aikakautensa viimeinen vene”. Edustaa avomeriristeilijätyyppiä, joka joutui väistymään.

Veneen tyyppiUtö risteilijä
PurjenumeroU FIN-1
NimiKardemumma
SuunnittelijaJarl Lindblom
VeistämöTurun veneveistämö
Rakennusvuosi1949

Kardemumma - K-merkinnän perustelu

Kardemumma on ensimmäinen Utö risteilijä, jonka rakennuttajalla Harald Zetterströmillä oli tärkeä merkitys Utö veneiden sarjan synnyssä 1949. Edustaa hyvin Utö veneiden sarjaa, sekä Turun veneveistämön tuotantoa parhaimmillaan. Hyvin alkuperäisenä säilynyt ja suomalaisessa omistuksessa alusta alkaen.

Veneen tyyppiAvomeripurjevene OR
PurjenumeroFIN-51
NimiNajadi
SuunnittelijaAlan H Buchanan
VeistämöE. Antinoja/veistäjät: E.Antinoja-T.Rouhiainen-R. Kristeri
Rakennusvuosi1965

Najadi - K-merkinnän perustelu

Hyvin säilynyt, hienosti kunnostettu sekä alkuperäisen veistäjän hallussa. Tämä Antinoja-vene edustaa melko lyhyttä murrosvaihetta designissa ja rakennustavassa mm laminointi ja laudoituksen liimaus. Hyvä kilpailuhistoria joka tunnettu.

Veneen tyyppiHavskryssare
PurjenumeroFIN-9 (KR L-9)
NimiVesterviking
SuunnittelijaKarl Heldt
VeistämöErik Jonassons Båtvarf, Portö (Pirttisaari), veistäjä Henry Orrman
Rakennusvuosi1953-1957

Vesterviking - K-merkinnän perustelu

Suomessa veistetty, hyvin alkuperäisenä säilynyt ja hienossa kunnossa oleva vene, jossa poikkeuksellinen malli ja rakenne. Historia tunnettu kattavasti.

Veneen tyyppiOne Off jooli; S&S 41
PurjenumeroL-8
NimiKuohuneiti
SuunnittelijaSparkman & Stephens
VeistämöEino Antinoja
Rakennusvuosi1959-1961

Kuohuneiti - K-merkinnän perustelu

Sparkman & Stephensin suunnitteleman Kuohuneidin esikuvana on Finisterre niminen menestyksekäs nostokölivene. Veneen tilaaja arkkitehtipariskunta Heikki ja Kaija Sirén tilasivat S&S suunnittelutoimistolta Finisterren sisarveneen ja veistäjäksi valittiin Eino Antinoja, joka rakensi veneen Sirénien pihalla Helsingin Lauttasaaressa. Eino Antinoja tiiminsä kanssa toteutti ratkaisut sellaisella taidolla, että Olin ja Rod Stephens nimesivät hänet eittämättä yhdeksi maailman parhaista veneenrakentajista. Hyvin autenttisessa ja hienossa alkuperäisessä kunnossa säilynyt vene.

Veneen tyyppiÖstersjökryssare 8, Ö8
PurjenumeroL-13
NimiMoshulu
SuunnittelijaBirger Slotte
VeistämöWilenius båtvarf Borgå
Rakennusvuosi1948
Lisätietojawww.moshulu.org

Moshulu - K-merkinnän perustelu

Mielenkiintoinen historia laivavarustaja Eriksonien omistajataustalla. Tunnetun suunnitelijan ja tunnetun veistämön alkuperäisessä ja hienossa kunnossa säilynyt. Historia tunnettu kattavasti ja dokumentoitu veneen omille kotisivuille.

Veneen tyyppiS&S 36
PurjenumeroFIN-73
NimiHuh-mari
SuunnittelijaSparkman & Stephens
VeistämöEino Antinoja/Huhmari
Rakennusvuosi1966
KuvaJorma Rautapää

Huh-mari - K-merkinnän perustelu

Huh-mari edustaa 60-luvun venesuunnittelun ja pitkäkölisten puuveneiden kehityksen huippua. Hyvin alkuperäinen, S&S-veneiden joukossa poikkeuksellinen, Eino Antinojan itselleen rakentama ja hänen itsensä kilpailuissa käyttämä vene. Huh-mari on veneyksilönä hyvin laajasti dokumentoitu.

Veneen tyyppiHuvivene, prototyyppi
RekisterinumeroT-121
NimiSnabbgående Experiment Motorbåt 'Sikari'
SuunnittelijaZaké Westin & Bruno Westin
VeistämöÅbo Båtvarf
Rakennusvuosi1929
KuvaTurun moottorivenekerhon kokoelmat

Sikari - K-merkinnän perustelu

Ainutlaatuinen vene. Veneen design sekä propulsio on aikaansa edellä ja erittäin poikkeuksellinen ottaen huomioon että vene suunniteltu ja rakennettu v. 1929. Hyvin säilynyt, mielenkiintoinen ja kattavasti dokumentoitu historia.

Veneen tyyppi23 fots expressmotorbåt (23-3C-sarja)
Rekisterinumero-
NimiKultaranta
SuunnittelijaC.Andrée
VeistämöAndrée & Rosenqvist Åbo
Rakennusvuosi1921 tai 1922

Kultaranta - K-merkinnän perustelu

Presidentin kanslian aikanaan tilaama, hyvin harvinainen Andros-vene. Merkittävä kulttuurihistoriallinen arvo.

Veneen tyyppi23 Expresmotorbåt 23 - 3C
RekisterinumeroT-26
Nimi-
SuunnittelijaCarl S Andrée
VeistämöA.B Andrée & Rosenqvist OY Åbo
Rakennusvuosi1922

Andros 23 Expresmotorbåt 23 - 3C - K-merkinnän perustelu

Erittäin laadukkaasti entisöity vanhoja rakennustapoja ja menetelmiä kunnioittaen. Kattava dokumentaatio entisöinnistä.

Veneen tyyppiSalonkivene
RekisterinumeroU-26
NimiAEB
SuunnittelijaGösta Kynzell
VeistämöTolkis Slip
Rakennusvuosi1928

AEB - K-merkinnän perustelu

Gösta Kyntzellin suunnittelema salonkivene, jonka laadukkaassa ja mittavassa entisöinnissä säilytetty alkuperäisyys. Koko historia kattavasti dokumentoitu ja hyvin tiedossa.

Veneen tyyppiSalonkivene
Rekisterinumero-
NimiSirkka
SuunnittelijaSeppälä
VeistämöSeppälän Veneveistämö
Rakennusvuosi1932

Sirkka - K-merkinnän perustelu

Alkuperäisenä säilynyt tekniikka mukaanlukien. Koko dokumentaatio mukaanlukien historia poikkeuksellisen kattava sisältäen kunnostukset ja tekniikka. Perinteikkäitten veistäjien rakentama vene, joka samalla suvulla uudesta lähtien.

Veneen tyyppiKråkö Salongsbåt
RekisterinumeroU-1907
NimiBastu-Fia
SuunnittelijaOle Gylling ja Per-Olof Jarle
VeistämöNils & Paul Andersson Båtbyggeri, Kråkö, Porvoo
Rakennusvuosi1965

Bastu-Fia - K-merkinnän perustelu

Nils ja Paul Anderssonin rakentama vene edustaa Ole Gyllingin sarjatyyppiä pienet salonkiveneet, joita ei ole montaa hyväkuntoista säilynyt. Bastu-Fia on hienosti säilynyt, hyvin ylläpidetty ja alkuperäinen.

Veneen tyyppiMatkavene
Rekisterinumero-
NimiMarimba
SuunnittelijaStieg Tiedemann
VeistämöWilenius Båtvarv, Kaj Wilenius ja hänen poikansa.
Rakennusvuosi1956

Marimba - K-merkinnän perustelu

Tunnetun suunnitelijan ja veistämön Suomessa rakentama. Hienossa alkuperäisessä kunnossa. K-merkitty Ruotsissa, josta nyt palannut Suomeen alkuperäisen suvun omistukseen.

Veneen tyyppiHuvivene
RekisterinumeroT 59088
NimiElvi
SuunnittelijaEmil Suortti
VeistämöEmil Suortin veneveistämö
Rakennusvuosin.1928-1930

Elvi - K-merkinnän perustelu

Harvinainen, ainoita säilyneitä, ilmeisen pitkälti alkuperäisasussaan säilynyt ja hienosti entisöity Eemil Suortin suunnittelema ja rakentama pikavene.

Veneen tyyppiHuvivene
RekisterinumeroR-20
NimiProud Mary
SuunnittelijaEmil Suortti
VeistämöEmil Suortin veneveistämö, Helsinki
Rakennusvuosi1930-luvulla

Proud Mary - K-merkinnän perustelu

Ainoita säilyneitä, hyvin harvinainen Eemil Suortin suunnittelema ja veistämä vene 30-luvulta. Kunnostettu laadukkaasti.

Veneen tyyppiKatettu moottorivene
RekisterinumeroA-704
NimiLalage
SuunnittelijaHerbert Condú
VeistämöNils Andersson, Kråkö, Porvoo
Rakennusvuosi1952

Lalage - K-merkinnän perustelu

Herbert Condún mallisarjaan suunniteltu harvinainen vene, joka edustaa aikakautensa parhaimmistoa Suomessa. Yksityiskohtia myöten hyvin alkuperäinen ja entisöinti huippuluokkaa.

Veneen tyyppiVator Hunt 22 HT
RekisterinumeroU-1917
NimiCarolina
SuunnittelijaRaymond Hunt, USA
VeistämöVator, Jollas
Rakennusvuosi1967

Hunt 22 - K-merkinnän perustelu

Hyvin alkuperäinen ja ainoita lähes alkuperäisenä säilyneitä Vatorin Jollaksessa veistämiä Hunt 22 veneitä. Veneen suunnitelija on legendaarinen amerikkalainen Raymont Hunt, jonka sunnittelema syvä-V pohja mullisti nopeiden plaanaavien moottoriveneiden suunnittelun 50/60-luvulla.

Veneen tyyppiUTÖ 23 HT
RekisterinumeroT-3964
NimiAxel
SuunnittelijaBror-Henrik Johansson, Kråkö
VeistämöBror-Henrik Johansson, Kråkö
Rakennusvuosi1969

UTÖ 23 HT - K-merkinnän perustelu

Hyvin säilynyt ja alkuperäinen vene, jonka historia on tunnettu. Tästä venetyypistä ja mallista suunnitelija ja veistäjä Bror-Henrik Johansson totesi aikanaan ’Min bästa båt(typ)’. Edustaa lajinsa parhaimmistoa.

Veneen tyyppiPenta vene
RekisterinumeroAV-23
Nimi-
SuunnittelijaSuunniteltu Åbo Båtvarfin toimesta
VeistämöÅbo Båtvarf
Rakennusvuosi1934

Penta-vene - K-merkinnän perustelu

Samassa perheessä uudesta lähtien, historia tunnettu, pieteetillä pidetty ja ammataidolla entisöity pieni helmi. Hyvin alkuperäinen Penta-vene, joita ei montaa hyväkuntoista ole jäljellä.

Veneen tyyppiTelva 500 J
RekisterinumeroU-1077
NimiMarja
SuunnittelijaÅke Johansson, Loviisa
VeistämöÅke Johansson, Loviisa
Rakennusvuosi1960

Telva 500 J - K-merkinnän perustelu

Åke Johanssonin rakentama ja suunnittelema vene on yksi kauneimpia ja sopusuhtaisimpia sen ajan tuulilasiveneitä. Hyvin säilynyt, laadukkaasti kunnostettu alkuperäinen kokonaisuus, jossa saman aikakauden moottori.

Veneen tyyppi M&A Seppälän veneveistämön malli Kirke
RekisterinumeroVA-992
NimiKirke
SuunnittelijaM&A Seppälän veneveistämö
VeistämöM&A Seppälän veneveistämö
Rakennusvuosi1965

Kirke - K-merkinnän perustelu

Kirke edustaa hyvin oman aikansa yleistä venetyyppiä ja se on tunnetun veneveistämön valmistama. Veneen historia on täydellisesti tiedossa, saman suvun hallussa uudesta lähtien. Säilynyt uuden veroisena moottoria ja yksityiskohtia myöten.

Veneen tyyppiHuvivene
Rekisterinumero-
Nimi-
SuunnittelijaMahdollisesti Gösta Kyntzell
VeistämöLudwig Wilenius, Borgå Båtvarv, vene nro 422
Rakennusvuosi1929

Kyntzell pikavene - K-merkinnän perustelu

Harvinainen, saman suvun hallussa uudesta lähtien ollut ja hyvin säilynyt Borgå Båtvarvin veistämä pikavene. Laadukkaasti entisöity ja historia tunnettu uudesta lähtien.

Veneen tyyppiAvo kalastajamallinen huvivene
Rekisterinumero-
NimiHammarsbåten
SuunnittelijaNils Gustafsson
VeistämöNils Gustafsson
Rakennusvuosi1938

Hammarsbåten - K-merkinnän perustelu

Poikkeuksellinen vene, joka lähes alkuperäinen. Vene ja tekniikka kuin uusia vuodelta 1938, mm alkuperäinen Andros-moottori. Laskettu vesille ja käyttöönotto ensi kerran vasta 2000-luvulla.